MIDA PEAKS TEADMA VELGEDE VALIMISEL
Velje puhul on viis olulist mõõtu:
  • läbimõõt
  • poldiring
  • laius
  • keskava (CB)
  • offset (ET)
Kui kahe esimese puhul on kõik selge (14” veljele ei saa paigaldada 15” rehvi, samuti ei õnnestu neljaaugulist velge viiepoldise rattakinnitusega autole paigaldada), siis ülejäänute osas on teadmatust rohkem.

POLDIRING antakse kahe numbri korrutisena (nt kujul nt 4×108), kus esimene arv tähistab kinnituspoltide arvu ja teine mõttelise ringi, millel kinnituspoldid asuvad, läbimõõtu millimeetrites. Poldiringe on teatavasti markide ja mudelite piires palju erinevaid (nt 4×98 (Lada, Fiat, Alfa Romeo); 4×100(suur osa tänapäevastest väikeautodest); 4×108 (Ford, Audi, Peugeot); 4×114,3 (paljud jaapanlased); 5×100 (VW Golf ); 5×112 (MB, Ford Scorpio); 5×114,3 (Mazda 626); 5×120 (suured BMW-d) jne).

KESKAVA ülesandeks on velg täpselt tsentreerida ja võtta enda kanda osa muidu kinnituspoltidele rakenduvast löökkoormusest. Selleks peab ta täpselt sobima rummu keskel oleva kõrgema rõnga otsa. Nõutust väiksema keskavaga velge ei õnnestu paigaldada, vastupidisel juhul läheb ratas küll alla, ent eriti neljapoldilise kinnituse puhul ei tsentreeru velg korralikult ja see avaldub häiriva vibratsioonina. Kui sellest saab üle sobivate vaherõngaste abil, siis kõikvõimalikud velje ja rummu vahele kinnitatavad ja offset’i muutvad vahetükid ehk spacer’id on tehnonõuetega keelatud.

OFFSET (ehk nihutus) on number, mis näitab velje kinnitustasapinna nihutatust velje keskjoone suhtes. 0 offset’i tähendab seda, et velje kinnitustasapind on täpselt tema laiuse keskel. Tavaliselt on kinnitustasand nihutatud velje välisserva suunas (ehk «ratas koopasse»). Offset on üldjuhul 35...45mm, 5- ja 7- seeria BMWdel 15...35 mm. Offset’i muutmine muudab rööbet ja sedakaudu vedrustuse ja rooli geomeetriat. Viimane omakorda võib muuta kordades laagrite, vedrustuse ja roolidetailide koormusi ja avalduda lisaks halvenenud juhitavusele ka liialt sageli vahetust vajavates rattalaagrites.Velge ei tohiks üldjuhul laiendada rohkem kui 1/2...1”, seejuures peaks säilima algne offset.

Velgede/rehvide laiuse sobivustabel 
 Velje laius  Minimaalne rehvi laius  Sobivaim rehvi laius  Maksimaalne rehvi laius
 5,0 tolli  155 mm  165 või 175 mm  185 mm
 5,5 tolli  165 mm  175 või 185 mm  195 mm
 6,0 tolli  175 mm  185 või 195 mm  205 mm
 6,5 tolli  185 mm  195 või 205 mm  215 mm
 7,0 tolli    195 mm  205 või 215 mm  225 mm
 7,5 tolli  205 mm  215 või 225 mm  235 mm
 8,0 tolli  215 mm  225 või 235 mm  245 mm
 8,5 tolli  225 mm  235 või 245 mm  255 mm
 9,0 tolli  235 mm  245 või 255 mm  265 mm
 9,5 tolli  245 mm  255 või 265 mm  275 mm
 10,0 tolli  255 mm  265 või 275 mm  285 mm
 10,5 tolli  265 mm  275 või 285 mm  295 mm
 11,0 tolli  275 mm  285 või 295 mm  305 mm
 11,5 tolli  285 mm  295 või 305 mm  315 mm
 12,0 tolli  295 mm  305 või 315 mm  325 mm
 12,5 tolli  305 mm  315 või 325 mm  335 mm