MIDA PEAKS TEADMA VELGEDE VALIMISELVelje puhul on viis olulist mõõtu:
Kui kahe esimese
puhul on kõik selge (14” veljele ei saa paigaldada 15” rehvi, samuti ei
õnnestu neljaaugulist velge viiepoldise rattakinnitusega autole
paigaldada), siis ülejäänute osas on teadmatust rohkem.
POLDIRING antakse
kahe numbri korrutisena (nt kujul nt 4×108), kus
esimene arv tähistab kinnituspoltide arvu ja teine mõttelise ringi,
millel kinnituspoldid asuvad, läbimõõtu millimeetrites. Poldiringe on
teatavasti markide ja mudelite piires palju erinevaid (nt 4×98 (Lada,
Fiat, Alfa Romeo); 4×100(suur osa tänapäevastest väikeautodest); 4×108
(Ford, Audi, Peugeot); 4×114,3 (paljud jaapanlased); 5×100 (VW Golf );
5×112 (MB, Ford Scorpio); 5×114,3 (Mazda 626); 5×120 (suured BMW-d)
jne).
KESKAVA ülesandeks on velg täpselt tsentreerida ja võtta enda kanda osa
muidu kinnituspoltidele rakenduvast löökkoormusest. Selleks peab ta
täpselt sobima rummu keskel oleva kõrgema rõnga otsa. Nõutust väiksema
keskavaga velge ei õnnestu paigaldada, vastupidisel juhul läheb ratas
küll alla, ent eriti neljapoldilise kinnituse puhul ei tsentreeru velg
korralikult ja see avaldub häiriva vibratsioonina. Kui sellest saab üle
sobivate vaherõngaste abil, siis kõikvõimalikud velje ja rummu vahele
kinnitatavad ja offset’i muutvad vahetükid ehk spacer’id on
tehnonõuetega keelatud.
OFFSET
(ehk nihutus) on number, mis näitab velje kinnitustasapinna
nihutatust velje keskjoone suhtes. 0 offset’i tähendab seda, et velje
kinnitustasapind on täpselt tema laiuse keskel. Tavaliselt on
kinnitustasand nihutatud velje välisserva suunas (ehk «ratas
koopasse»). Offset on üldjuhul 35...45mm, 5- ja 7- seeria BMWdel
15...35 mm. Offset’i muutmine muudab rööbet ja sedakaudu vedrustuse ja
rooli geomeetriat. Viimane omakorda võib muuta kordades laagrite,
vedrustuse ja roolidetailide koormusi ja avalduda lisaks halvenenud
juhitavusele ka liialt sageli vahetust vajavates rattalaagrites.Velge
ei tohiks üldjuhul laiendada rohkem kui 1/2...1”, seejuures peaks
säilima algne offset. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgede/rehvide laiuse sobivustabel
|